Parlament Europejski zdefiniował kompetencje, jako „połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji”. Oznacza to, że kompetencje polegają przede wszystkim na umiejętnym stosowaniu posiadanej wiedzy przy wykorzystaniu umiejętności i zdolności.
Można stwierdzić, że kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do zatrudnienia, samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej, a także bycia aktywnym obywatelem. Odgrywają więc one szczególnie istotną rolę w życiu każdego człowieka zarówno w procesie uczenia się, aktywności społecznej, jak i zawodowej.
Musi nastąpić więc zmiana tradycyjnych ról – ucznia/słuchacza i nauczyciela. Uczeń/słuchacz staje się osobą aktywną, decyzyjną, stawia sobie cele, planuje i organizuje swoją pracę oraz bierze odpowiedzialność za własne uczenie się.
Nauczyciel zaś, z osoby przekazującej wiedzę, przejmuje rolę wspierającą – doradcy, trenera, przewodnika, organizatora uczenia się. Nie narzuca rozwiązań, nie przydziela zadań ani nie wyręcza w ich realizacji. Powinien przede wszystkim monitorować działania uczniów/słuchaczy, udzielać im konsultacji, wspierać i podtrzymywać ich motywację.
- prezentacją: Kompetencje kluczowe w szkolnictwie branżowym
- prezentacją: Kompetencje kluczowe w kształceniu ogólnym w liceum i technikum
- przykładowym arkuszem obserwacji zajęć w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
- zasobami strony PERCEPTi EDUKACJA: filmem oraz drzewami kompetencji