Projekt badawczy realizowany jest przez Pracownię Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji przy Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku, zlecony przez Prezydenta miasta Białegostoku. Dotyczy problematyki zagrożeń wynikających ze stylu życia preferowanego młodzież białostockich szkół.
Główne cele badania to:
- wskazanie, które style życia młodych ludzi (lub ich elementy) sprzyjają wzrostowi zagrożeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych;
- wskazanie, które postawy uczniów względem nauczycieli wpływają destrukcyjnie na funkcjonowanie środowiska szkolnego;
- wskazanie zależności między oceną atmosfery panującej w domu a prowadzeniem przez nią zdrowego stylu życia;
- ukazanie skali zjawiska przemocy w środowisku rodzinnym i jej skutków;
- sformułowanie charakterystyki ucznia białostockiej szkoły za pomocą profilu oraz preferowanych wartości, a także wskazanie różnic w kondycji psychicznej, jakie ujawniły się w podziale na płeć.
Badanie obejmuje następujące obszary:
- sposoby spędzania wolnego czasu,
- wpływu środowiska szkolnego,
- aksjologiczne orientacje uczniów,
- kondycję psychiczną i zadowolenia z życia,
- zjawisko przemocy w rodzinie,
- sytuację materialną,
- wykształcenia i zatrudnienie rodziców badanych uczniów,
- procesy wychowania i socjalizacji
- stosowanie używek przez młodzież szkolną.