Tego typu pytania mogą pojawić się w części ustnej finału VIII Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy
- Wymień grupy osób znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy (w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) i omów usługi rynku pracy skierowane do przedstawicieli dwóch z tych grup ?
- Wymień podstawowe usługi rynku pracy na podstawie zapisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i scharakteryzuj, co najmniej dwie z nich.
- Międzynarodowe standardy pracy, które wyznaczają przyjęte przez Międzynarodową Organizację Pracy konwencje, protokoły do nich oraz zalecenia, są najważniejszą częścią dorobku normatywnego tej Organizacji i stanowią podstawę ochrony pracowników na całym świecie. Wymień cztery obszary tzw. fundamentalnych praw przysługujących człowiekowi w świecie pracy, określanym obecnie jako „konwencje fundamentalne”.
- W 2017 roku średnioroczna stopa bezrobocia w Polsce wg BAEL wynosiła 4,9%, natomiast stopa bezrobocia rejestrowanego osiągnęła poziom 6,6%. Wyjaśnij dlaczego występuje różnica wysokości miernika za ten sam okres liczonego tymi dwoma metodami.
- Wyjaśnij czym jest bezrobocie strukturalne. Podaj propozycje działań państwa, które mogą przyczynić się do obniżenia bezrobocia strukturalnego.
- Wyjaśnij czym jest bezrobocie frykcyjne. Podaj propozycje działań państwa, które mogą się przyczynić do obniżenia bezrobocia frykcyjnego.
- Wymień przykładowe instrumenty i usługi rynku pracy przewidziane w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- Czym różnią się terminy „rynek pracownika”, „rynek pracodawcy”? Z jakim zjawiskiem w tym kontekście mamy obecnie do czynienia w Polsce (odpowiedź uzasadnij)?
- Czym jest płaca minimalna, jakie są plusy i minusy jej wprowadzenia (uwzględnij zarówno perspektywę pracownika, jak i pracodawcy)?
- Jakie mogą być przyczyny niedoboru podaży pracy? W jaki sposób państwo może rozwiązać ten problem?
- Jakie główne problemy identyfikujesz na polskim rynku pracy?
- Jak upowszechnienie elastycznych form zatrudnienia może wpłynąć na sytuację na rynku pracy w Polsce (uzasadnij odpowiedź)?
- Omów sytuację w Polsce w kontekście imigracji zarobkowych.
- Wskaż i omów różnice pomiędzy umowami cywilnoprawnymi a umową o pracę. Porównaj zalety i wady zatrudnienia na podstawie umowy o pracę oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej z punktu widzenia pracownika oraz pracodawcy.
- Jakie znasz tryby rozwiązania umowy o pracę oraz wymień okresy, które chronią pracownika przed wypowiedzeniem umowy o pracę przez pracodawcę.
- Wymień elastyczne formy zatrudnienia i omów 3 z nich.
- Wymień podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika.
- Podaj definicję pracownika młodocianego, możliwe formy jego zatrudnienia oraz zasady udzielania urlopu wypoczynkowego pracownikowi młodocianemu.
- Wymień uprawnienia pracowników związane z rodzicielstwem – wymień 3 i je scharakteryzuj.
- Wskaż ogólne zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę. W czym przejawia się wynikająca z przepisów Kodeksu Pracy ochrona wynagrodzenia?
- Jakie informacje obowiązany jest podać pracodawca w świadectwie pracy oraz jakie uprawnienia przysługują pracownikowi w razie wydania przez pracodawcę niewłaściwego świadectwa pracy?
- Wymień i omów zasady prawa pracy (minimum 3 zasady).
- Jakie znasz rodzaje kar porządkowych? W jakich sytuacjach pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową?
- Wymień rodzaje urlopów pracowniczych i scharakteryzuj 2 z nich.
- W jakich sytuacjach Kodeks pracy dopuszcza pracę w godzinach nadliczbowych? Jakie wynagrodzenie przysługuje pracownikowi z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych?
- Wymień rodzaje badań lekarskich, jakim podlegają pracownicy.
- Przedstaw uprawnienia pracownika w razie niezgodnego z prawem rozwiązania przez pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia.
- Jakie przerwy w pracy oraz okresy odpoczynków ma obowiązek zapewnić pracodawca?
- Na czym polega przewidziana przez prawo pracy szczególna ochrona pracowników młodocianych? 30. Proszę wskazać, kiedy pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.
- Omów zatrudnianie pracowników młodocianych przy pracach lekkich.
- Do czego służy Europass? Jakie dokumenty wchodzą w skład portfolio Europass? Scharakteryzuj jeden z nich.
- Bezpieczne wyjazdy do pracy za granicę – jak przygotować się do wyjazdu?
- EURES – co oznacza skrót, jakie są usługi, jakie są grupy docelowe?
- Jakie podmioty w Polsce uprawnione są do świadczenia usług EURES? Podaj podstawę prawną. Kto wchodzi w skład kadry EURES?
- Scharakteryzuj program „Twoja pierwsza praca z EURES”.
- Scharakteryzuj sytuację ludzi młodych na europejskim rynku pracy. W których krajach występuje najwyższe i najniższe bezrobocie?
- Wymień zasady koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych oraz omów dwie z nich.
- Omów warunki transferu zasiłku dla bezrobotnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczeń społecznych (w sytuacji, gdy bezrobotny poszukuje pracy w innym państwie członkowskim niż to, w którym przyznano mu świadczenie) .
- Scharakteryzuj Europejską Strategię Zatrudnienia
- Omów podstawę prawną, zakres podmiotowy i przedmiotowy swobodnego przepływu pracowników.
- Jak kształtują się aktualne kierunki migracji zarobkowej Polaków?
- Polacy na europejskim rynku pracy – jak zmieniała się sytuacja w zakresie dostępu do europejskiego rynku pracy od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej?
- Jak kształtowało się zjawisko emigracji z Polski po akcesji kraju do Unii Europejskiej? (jaka była skala zjawiska, jakie kierunki emigracji, jakie konsekwencje?)
- Omów genezę powstania i zakres działania Europejskiego Funduszu Społecznego.
- Jakie świadczenia z zakresu zabezpieczenia społecznego objęte są koordynacją unijną? Omów zasady przyznawania jednego z nich.
- Scharakteryzuj aktualną sytuację na europejskim rynku pracy (zatrudnienie, bezrobocie).
- Omów wyjątki od zasady swobodnego przepływu pracowników.
- Omów zjawisko reemigracji do Polski po fali wyjazdów po 1 maja 2004 r. (jakie są szacunki co do ilości migrantów, którzy powrócili do Polski; w jakich okresach reemigracja nasilała się).
- Co oznacza pojęcie brain-drain w kontekście migracji na europejskim rynku pracy?
- Co oznacza pojęcie brain-waste w kontekście migracji na europejskim rynku pracy?